من أنا؟

Wednesday, January 21, 2009

اغاني من كلماتي

يضيع العمر امامي
وتبخرت خلفي احلامي
وبجواري ينطفيء الامل
وتغرق دموعي ايامي
احببت وقتلت في حبي
غرست سكينا في قلبي
ويقولون اني حيا

ندا رنتلي وانا كمان رنتلها
ندا حبتني وانا كمان بحبها
جت قالتلي وبعدا قلت لها بحبها
ندا حبتني وطلبت مني اروح اتقدملها
ده كان املي اجيب اهلي واروح اوام لاهلها
واهلها يرفضوني ويقولولي اني مش قدها
واهلي يشدوني ويحلفوني يجوزوني ست ستها

حبيتها من ورا لقيتها صغيرة وغاوية منظرة
لما شوفت جسمها قولت ييجي منها وروحت عشان اقولها
سمعت صوتهامن هنا
قولت ايه جبني هنا
كانت باينالي حنينة
بس ليه طلعت مش كدة
كل الناس حبيتها من ورا واللي شافها من قدام لقاها اي كلام حالتها متاخرة
وراها الناس متسمرة وناس كتير واقفين طوابير هو ده اللي جري
الناس عينيها مدورة شايفينها لقطة واحلي لقطة
بس الفرجة متشفرة
وطلعت بت متدمرة
ويرحم فين الجمال وصدق اللي قال
قدام اهم من ورا


يا معطلة المرور ويامحمرة الاشارة
ياللي في عنيكي نور ولا عمود الانارة
يا مزغللة العيون ومزحمة الشوارع
وان جالك تليفون تلاقي الكل سامع
عليكي نسبة مشاهدة ولا السي ان ان
والناس عليكي قاعدة والدبان بطل يزن
يا مكترة القهاوي والبطالة بين الشباب
واللي راكب وناوي يتشعلق علي الباب
ياللي عليكي الكلام قوليلنا انتي مين
شايفينك في الاحلام ولا بتتشافي بالعين
ضعنا في الغرام وتوهنا في السنين
خايف من الاوهام نطلع مش موجودين

لسه ححب واتحب
وكل ما احب اتلب
واعيش واموت زي الكلب
طب علي ايه
عشان اعيشلي يومين
في حب يدوم ساعتين
وافوق علي ناس خاينين
كل ده ليه
ولا علي بالي الدنيا ديا
ولا علي بالي الكلمة ديا
ولو في يوم اتقالت ليا
حطنشها واقلشها
ولا علي بالي الدنيا ديا
ولا علي بالي الكلمة ديا
كل اللي عايزه من الدنيا ديا
براحتي اعيشها
ياما كتير حاولوا يحبوني ولا عمرهم يوم شغلوني
هما يومين كدة ويسيبوني
ويروحوا لغيري
انا كان ممكن اني اخدعهم
وبكلام حب اسمعهم
بس مرضيتش اخدعهم
وراعيت ضميري

حكلمك اقولك ايه عامل ايه اخبارك ايه كله تمام
حتقولي ايه الحمد لله حنعمل ايه بايدنا ايه اهو كله كلام
واسلم عليك وحتعتب عليا
مبتسالش ليه واجاوب انا بايه
مشغول والحياة تلاهي وعن الناس ببقي ساهي
وهو مسالش نفسه طب ليه هو مسالش فيا
الكلام حرام علينا حنقول ايه لبعضينا
نشتكي الزحمة والبطالة والنضافة والاخلاق
ونترحم علي الاصالة وليالي الاشواق

واقف مبتحركش ساكت مبنطقش
مع انك فاتح عينيك لكن برضه مبتشوفش
اتكلم اتحرك امسك اتفرج
اعمل حاجة في اي حاجة اوعي تكون ولا حاجة
ولا انت واقف مستني يطلعلك من الفانوس جني راح زمن العفاريت ولو قعدنا عمرنا كله نغني

لا بزعل ولا بفرح لا بطيب ولا بجرح
عايش مع وقف التنفيذ ومليش غالي ولا عزيز
حتي عيني مبتبكيش حتي قلبي مبيشكيش حتي روحي مش عارفة تعيش
النور مطفي في حياتي وقلبي مسمعني اهاتي حاسس بالغربة وسط حاجاتي


تعليلي خديني في حضنك
انا حاسس اني ابنك
ضميني شيلي الخوف مني اديني حنانك وامانك
انا عايز احس اني منك
انا كنت قبلك فاضي لا ليا حاضر ولا ماضي
امليلي قلبي وحياتي كوني احلي من ذكرياتي
ابنيلي جواكي ب شيليني جوه القلب
لو حد طلعني منك وشال حبي من قلبك وشال حبك من جوايا
حموت وتموتي معايا
مش حيقدروا يخدوني منك انا منك



يا فاتح باب الحرية يا بطل الضربة الجوية
نفسي اكل انا وعيالي
ولو مرة لحمة مشوية
كان نفسي اعرف يعني ايه الكافيار
قالولي بيض قالولي بيض يا حمار
عايز اخد عيالي ونروحوا العين السخنة
ولا حتي ناخد شقة في بورتو السخنة
قالولي حمرة عينيك حمرة ودماغكسخنة
بيض انا حاسس اني حاسس عايش في بيضة كبيرة
ومدار بيضاوي وليش غير البيض سيرة
والبيض صفاره نازل عليا
يا ريس هو احنا مش مصريين
ولا احنا لاجئين
جايين ضيوف عليكوا وشوية وماشيين
نسمة هوا تجينا
تعلي بص علينا
تنورلنا ليالينا ومعاهم عمود النور
عايشين مع الحمير واخواتنا الصراصير والسرطان كتير
بييجي علينا بالدور
المواصلات زحمة ومقرفة
الناس بتروح شغلها متاففة
انا عارف الغلط في الناس انها اصلا مخلفة
من غير اي اساس يجيبوا عيال متخلفة
بس والنبي استحملنا استحملنا استحملنا
احنا كتير عليك وانت كتير علينا
احنا خسارة فيك وانت مكسب لينا
ومتمشيش وتسيبنا
ربنا يديك العمر اكتر واكتر
من غيرك ازي للمستقبل حنفكر
خدنا واحنا معاك ومغمضين وياك

واخدنا علي جنة واخدنا نار
مش نسال ولا نحتار
نموت باي طريقة مبقاش يهمنا
المهم بس نلاقي تربة تلمنا
وانا عن نفسي مش عايز حاجة تانية
ياخدني تاكسي يوديني دنيا تانية
اعرف فيها افتح عنيا
متزعلش مني يا ريس
ده من عشمي فيك
دي العيبة مني يا ريس
والكمال ليك
بس اسمع حكايتي بس اقرا رسالتي
هل تسمعني حول
عايزني ابدا من الاول
حاضر يا ريس من عنيا

posted by مفيش فايدة at 1:42 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home