من أنا؟

Tuesday, September 11, 2007

جمال العشق

يا زين جمال العشق

ان كنتي انسانة

او كنتي جنية

او كنتي ريح نيلي

او شوق مواويلي

اكون انا العاشق

علي الحصان الابيض

وسهمي انا راشق

في قلبك الوردي

اجري علي قدي

تنوري قناديلي

يا زين جمال العشق

عاشقها انسانة

عاشقها جنية

عاشقها بحر جريء

او نسمة نيلية

ألف علي المواني

واعمل سندباد

واتوه في الاماني

في غربة البلاد

ابحث في اوراقي علي امل باقي

الاقيها بتئن

وتهز في اجنابي

اضمها لقلبي

وتشيل دموع ذنبي

نقرا سوا تاني

صفحة في كتاب العشق

شايفها انا بقلبي

جاية بلون تاني

جاية تسابق الريح

وبقلب انساني

وبجر حنية جريء

وبنسمة رباني

بتصحي في الشوارع

وتصحي في الحارات

وتخضر المزارع

وتموت الاهات

يا شراع اصيل علي النيل

يا قلبها الصافي

ابيض يا ابو المواويل

وبتعطي بالوافي

يا ابو الخدود سمره

يا ابو الحياة نيلي

اسقيني بالخمرة

زودلي انا في ليلي

واديني بالكافي

من حضنها الدافي

يا مؤمنين بالله

ايدكم علي ايدها

اليوم ده مش عادي

اليوم ده يوم عيدها

غنولها ويانا

غنيوة صباحي

شايفها انا بقلبي

جاية بلون تاني

جاية تسابق الريح

وبقلب انساني

مليان غنا وتفاريح

بتصحي في الشوارع

وتصحي في الحارات

وتخضر المزارع

وتموت الاهات

قاموا الولاد من النوم

فتحوا كتاب الكون

صلوا علي الهادي

وسموا بالرحمن

طلب الامل نادي

صبح علي الانسان

صبح عليه بلقمة

صبح عليه بهدمة

صبح عليه بدرس

واتفتحت الابواب

علي كتاب بكرة

واتقفلت الابواب

علي كتاب الامس

عاشقها انسانة

عاشقها جنية

عاشقها بحر جريء

ونسمة نيلية
posted by مفيش فايدة at 4:33 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home